Valmorel trænings-familietur uge 5 2002

Deltagere: Annette,  Michael, Frederik og Louise Svendsen  - Kjeld, Christina, og Andreas Lindhardt - Bo, Lene og Nanna Cortzen

Sten, May-Britt, Julie, Cecilie, og Tobias Schmidt - Åsa og Oluf Norén - Erik og Yuki Andersen - Birthe og Peter Schøler -

Poul Andersen - Heidi Gelineck - Kenneth Sylvester - Bjarne Sørensen.

For første gang i SAS Ski Clubs historie, tog vi på klubtur til Valmorel i Frankrig. Et mindre område beliggende 3 timers kørsel fra Genève i 1500-2700 meters højde, en hyggelig by i en smuk dal med udsigt til Mont Blanc. Vi havde købt et koncept gennem Ski'Total indeholdende ophold i et chalet, morgenmad, aftensmad, rengøring, sengelinned og liftkort til 6 dage for i alt ca. 4000 kr. pr person. Dertil betalte vi 200 kr. pr. person til bustransport og flyvebilletter til børnene, betalte vi selv. Der var et lille fradrag i pris på børne-liftkort. En tur der godt kunne betale sig.

Vi boede lige ud til pisten i et større hus, hvor vi havde alle lejlighederne på 2. sal. Fire 4-personers

lejligheder og én 2-personers alle med altan og tekøkken. Guiderne boede i øvrigt også på denne etage.

På 3. sal havde vi 2 værelser til henholdsvis 3-4 personer og 2-3 personer. Disse værelser lå ved siden af opholdsrummet, som vi havde for os selv. Der spiste vi hver dag og havde afterskiing. En meget hyggeligt indrettet øverste etage med gammelt inventar og herlig atmosfære. Vi spiste morgenmad kl. 8-9 og aftensmad kl. ca. 1830. Og aftensmaden var til 5 kokkehuer hver aften. Først fik vi velkomst-drink, derefter en 3-retters varieret menu, tilberedt af en meget dygtig dansk kok. Til sidst fik vi kaffe

og småkager. Drikkevarer til mad og after-ski kunne købes til overkommelige priser.

Vi tog af sted fredag d. 25/1, de fleste allerede om morgen, da flyverne var propfyldte, det meste af

fredagen og lørdagen med. Kjeld, Christina og Andreas måtte over Zürich. Og de fik beskadiget bagagen, som senere forsvandt. Heldigvis blev den sendt til vores hotel i Genève den efterfølgende morgen. Vi havde en hyggelig dag i Genève by i flot solskinsvejr, så ekstra-betaling til hotel-overnatning, var helt i orden for de fleste. Da alle alligevel var i Genève fredag aftenen forsøgte vi at få bussen til at køre os tidligere til Valmorel og med opsamling på ét hotel i stedet for i lufthavnen. Men vi vandt kun en halv time og kørte fra Hotel Median kl. 1130.  Kl. 1430 var vi i Valmorel og bussen kørte os så højt op som muligt. Ski'Totals guider tog imod os og transporterede vores bagage til bestemmelses-stedet , som allerede var klargjort. Vi fik udleveret nøgler og liftkort. Nogle tog med det samme på pisterne, desværre duede liftkortet ikke før dagen efter. Resten pakkede ud og så mødtes vi sidst på eftermiddagen i 'kaffestuen'. Der kunne vi informere om diverse skiskole-hold, som begyndte dagen efter. Vi fik en dejlig middag og gik forventningsfulde i seng.

Dagen efter stod vi op til snevejr, MEGET våd sne. Vi fik de små af sted på skiskole og resten tog

på piste visning. De fik vi ikke meget ud af, da sigtbarheden var meget dårlig. Sågar var der 'én,

der blev transportsyg i en stolelift og vi nævner ingen navne! Om eftermiddagen blev det regn-

vejr og alle der vovede sig ud blev drivvåde. De store børn var på skiskole om eftermiddagen.

Åsa og Oluf gik til byen for at købe regntøj! Det blev der heldigvis ikke brug for mere i denne uge.

Vi mødtes til after-ski i chalet'et og én veltilberedt middag "med mere".

Mandag stod vi op til overskyet vejr, troede vi, man så snart vi kom op i højderne var der blå himmel og temperatur omkring frysepunktet, den steg dog senere til varmegrader. Men vi havde en herlig ski dag i udmærket føre. Skiskole-holdene begyndte at fungere efter en lidt dårlig start. Resten af ugen havde vi samme vejrtype, dog med lidt flere skyer torsdag formiddag. Sidst på ugen var flere pister godt slidte, alligevel var det muligt at finde fin sne og  alt i alt var det en god uge, selvom vi kunne have ønsket lidt køligere vejr. Til after-ski blev gode historier belønnet med en kølig pils og der var

flere morsomme indslag.

Tirsdag måtte Peter og Birthe desværre tage hjem til en begravelse, så det blev en kort fornøjelse for

deres vedkommende. Resten fik en god ski dag.

Onsdag gik sin planlagte gang med godt skiløb og hyggeligt samvær.

Torsdag holdt vi picnic i terrænet.

Fredag på sidste tur kom Yuki desværre til skade, hun brækkede lægbenet og blev opereret i Moutiers

lørdag. Virkelig ærgerligt. Vi ændrede hjemkørsel til fredag nat, så vi kunne komme med det tidlige

morgenfly hjem lørdag. Tak til alle for indsatsen med bagagen.

Alt i alt en fin uge, som måske vil blive gentaget i uge 5 2003, hvis der er interesse for det.